Amerika

Het lijkt erop dat we dit jaar weer meer plannen voor onze rondreis dan we vorig jaar hebben gedaan. Waarschijnlijk komt dat ook door het feit dat we dit jaar belanden in een, voor ons, relatief onbekend stukje op deze aardkloot. Waar we heen gaan, zal voor velen geen verrassing zijn. Net als in 2006, 2009, 2010, 2011 en 2013 gaan we ook dit jaar weer naar de Verenigde Staten van Amerika. We kunnen dan ook niet ontkennen dat er in dat land een stukje van ons hart ligt. Reeds vijf keer hebben we dat grote land dus al bezocht, en toch blijft de eerste trip voor ons beiden nog steeds de mooiste. We reden van New York naar Los Angeles, en hebben onderweg grandioze dingen mogen zien en beleven. Waarschijnlijk is deze reis ook de mooiste omdat alles nog nieuw en onbekend was. Of we daarna nog pogingen hebben ondernomen om die reis te overtreffen? Nee, want zoals Harrie Jekkers het al zo fraai bezingt: “Want zo mooi wordt het nooit meer zoals die allereerste keer.

Waarom we dan nu toch voor de 6e keer het ‘land van de onbegrensde mogelijkheden zolang het maar binnen de lijntjes past’ gaan? Omdat, zoals ik hierboven al aangeef, er daarginds een stukje van ons hart ligt. Omdat iedere reis heel fraai was. Omdat we iedere reis grandioze dingen hebben mogen zien. Omdat we iedere reis grote avonturen hebben mogen beleven. Omdat iedere reis toch weer de eerste keer was.

In 2009 gingen we van Seattle naar San Francisco. Grote avonturen die reis waren toch wel de stewardess die een kruisteken sloeg op het moment dat we opstegen. De omweg die het vliegtuig maakte via Canada omdat er iemand onwel aan boord was geworden en niet de vergeten de agent die ons na een ‘wilde’ achtervolging over een 7-tal mijlen aan de kant van de weg zette en vol liefde ons een bekeuring gaf. We zagen voor het eerst een regenwoud. Mochten voor de eerste keer Sequoia’s aanschouwen met onze eigen ogen. We zullen nimmer de onbekende zangeres vergeten die gezeten onder zo’n mammoetboom ons onbewust trakteerde op een geweldig concert met haar hemelse stem. We mochten voor de eerste keer ervaren hoe het is om over een gletsjer te wandelen.

In 2010 deden we een rondje San Francisco. We bezochten voor het eerst Katoenbos, waar we voor de eerste keer drie grandioze mensen mochten ontmoeten. Voor de eerste keer werd er speciaal voor ons een groots evenement georganiseerd waar, voor ons, volstrekt onbekende mensen ons kwamen feliciteren met het feit dat we voor de eerste keer 1000 geocaches hadden gevonden. We zagen voor de eerste keer een beer in het wild. Enkele dagen later werden we voor de eerste keer opgeschrikt door een slang die ons pad kruiste, terwijl we tijdens de laatste dagen van onze reis voor het eerst opgeschrikt werden door een heuse vogelspin, juist voordat we voor de allereerste keer door een grot tijgerden. We vonden een CD in een geocache, en werden voor de eerste keer geconfronteerd met de muziek van Big Head Todd & The Monsters.

In 2011 zochten we meer het midden van Amerika op, en deden we een rondje Denver. Voor de eerste keer bezochten we een honkbalstadion achter de schermen. Voor de eerste keer ging mijn fototoestel kapot. Voor de eerste keer stond ik op een smal richeltje op een loodrechte wand om een geocache te zoeken. Voor de eerste keer gingen we met een cog trein naar een bergtop. Voor de eerste keer bezochten we een American Football stadion. Voor de eerste keer bezochten we klifwoningen, iets wat we al zo vaak op plaatjes hadden gezien.

In 2013 deden we wederom een rondjes San Francisco, maar waar we in 2010 nog oostwaarts trokken, bleven we nu in Californië, wat gelijk de eerste keer was dat we maar één staat bezochten in de VS tijdens onze rondreis. Het werd ook onze eerste ‘strand’-vakantie, aangezien het grootste gedeelte van de reis langs de kust van de Grote Oceaan ging. We zagen voor de eerste keer hoe een waterval in die eerder genoemde oceaan klettert. Voor de eerste keer waren we heel dicht bij de Mexicaanse grens, wellicht dat we weer een land van ons lijstje af konden vinken. Voor de eerste keer hebben we verstandig naar iemand geluisterd, en daardoor hebben we Mexico dus niet bezocht. Voor de eerste keer hadden we niet zo’n warm weer tijdens onze rondreis. Voor de eerste keer hadden we 3 FTF’s op één dag. Voor het eerst vonden we niet iedere dag van onze reis een geocache.  Voor het eerst bezochten we een American Football wedstrijd. Voor het eerst speelde ik piano aan een oceaan.

In 2014 doen we een rondje Boston. Wat die reis ons voor de eerste keer zal brengen? Van sommige dingen hebben we een idee, van andere hopen dat die ons zullen overvallen. Enkele punten hebben we al aangegeven op de kaart en ook hebben we ‘globale’ route al ingetekend op de kaart (grotere versie van de kaart is beschikbaar door op de afbeelding hier links te klikken). We hopen nu iets meer van Washington DC te zien. Ook al is het de tweede keer dat we die stad bezoeken (de 1e keer zijn over de ‘gerend’ naar ons idee, maar heeft toch een onvergetelijke indruk op ons gemaakt, aangezien we telkens als we een beeld op TV zien dat het Capitool, het Washington Monument & het Lincoln Memorial in een beeld laat zien, we elkaar aankijken en zeggen: “Dat is vér!”), zijn we er van overtuigd, dat we daar ook weer 1e keer momenten zullen meemaken. De dingen die ons overvallen, zijn de dingen die reizen de moeite waard maken. Alhoewel we natuurlijk wel hopen, dat de eerste keer dat we een concert van Big Head Todd & The Monsters bijwonen, ook heel erg de moeite waard zal zijn. Het hoe we aan de kaartjes zijn gekomen, is ook al een avontuur an sich, al moeten we nog wel zien, dat ze eind September ook daadwerkelijk aan de kassa van de zaal voor ons klaarliggen. Liggen ze er niet? Dan is het de eerste keer dat ze ons met zoiets foppen, en hebben we voor de eerste keer van een gepland 1e keer moment, een overval 1e keer moment weten te maken.